از خدا جوییم توفیق ادب * بی ادب محروم شد از لطف رب *** بی ادب تنها نه خود را داشت بد * بلکه آتش در همه آفاق زد

* خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی از آیات خداوند متعال

ای مؤمنان به شما سفارش می­کنم تا تقوای خداوند را در خلوت و جلوت پیشه کنید، زیرا هیچ عاملی همانند تقوا رحمات الهی را سرازیر نمی­کند و مصیبت­ها را برطرف نمی­نماید از این­رو تقوای خداوند را پیشه کنید تا رستگار گردید: «وَيُنَجِّي اللهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ» يعنى: و خداوند پرهیزکاران را نجات می دهد و آنها را – کامیاب می­گرداند و- به آرزوی شان می­رساند و هیچ مصیبتی به آنان نمی­رسد و اندوهگین نمی­شوند. الزمر/٦١

اى مردم! الله، پروردگار و یگانه معبود برحق شما می باشد و آفریننده همه گیتی است و بر هر چیز توانا: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ» يعني: بی­تردید الله پروردگار شما است،ذاتی که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید و سپس – به گونه­ای که لایق ذات والایش است – بر روی عرش قرار گرفت؛ الله روز را با شب می­پوشاند و شب نیز با سرعت به دنبال روز در حرکت است؛ او-نیز- خورشید و ماه و ستارگان را آفریده است و همگی به دستور او فرمانبردارانه در جریان­اند؛ متوجه باشید که آفرینش و فرماندهی تنها از آن او است و الله که پروردگار کائنات می باشد دارای خیرات و برکات فراوانی می باشد. الأعراف/٥٤


برای مطالعه و آموزش  نماز کسوف(خورشیدگرفتگی) و خسوف(ماه گرفتگی)  اینجا را کلیک کنید.


خداوند متعال هفت آسمان را برفراز یکدیگر آفرید و ماه را مایه روشنی شان قرار داد و آفتاب را چراغی فروزان برای هستی گردانید لذا آفتاب و ماه و شب و روز نشانه های بزرگ و آشکاری هستند که بیانگر وجود خالقی بزرگ و معبودی توانا و آگاه می باشند: (تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُنِيرًا (٦١) وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا» يعنى: خداوندی که در آسمان مدارهای فلکی را ایجاد نمود و چراغ فروزان( خورشید) و ماه تابان را در آن پدید آورد، ذاتی بسیار پرخیر و برکت می باشد (٦١) و او ذاتي است که جهت – پندگرفتن- فردی که قصد یاد او را دارد و یا قصد سپاسگزاری از او را دارد شب و روز را- بطور پی در پی- جایگزین یکدیگر می کند. الفرقان/٦١-٦٢

ای مردم؛ یکی از نشانه های واضح پرودگار در خصوص خورشید و ماه، پدیده خسوف و کسوف می باشد که طی آن نور آنها ناپدید، شوکت شان محو و زیبائی شان رو به افول می گراید:

فسبحان مَنْ لا يقدرُ الخلقُ قدْرَه *** ومن هو فوقَ العرشِ فردٌ مُوَحَّدُ

پس ذاتی که مخلوقاتش او را به درستی نشناخته اند و بر بالای عرش خویش یگانه وار مستقر شده است بسی پاک و منزه از – عیوب و نواقص- است.

و خداوند می­فرماید: «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» يعنى: پرودگار شما که پرودگار عزت و قدرت است از آنچه که مشرکان توصیفش می کنند بسی پاک و منزه است و درود بر پیامبران باد و ستایش از آن پرودگار جهانیان، الله است. سوره الصافات/١٨-١٨٢

ای بندگان خدا؛ گرفته شدن آفتاب و ماه بیانگر قدرت بی­رقیب خداوند متعال و حکمت رسای او می باشد که رسول الله صلی الله عليه وسلم حکمت وقوع این دو نشانه بزرگ را بیان فرموده است بطوریکه در صحیح بخاری و مسلم از ام المؤمنين عائشة رضي الله عنها روایت شده شده است فرمود: (أن الشَّمسَ كَسَفَتْ على عهدِ رسولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم، فخرج صلى الله عليه وسلم إلى المسجدِ فزعاً، فاقْترأَ رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم قراءةً طويلةً، ثم كبَّر، فركع ركوعاً طويلاً، ثم رفعَ رأسَه، فقال: «سمع اللهُ لمن حمِدَه، ربَّنا ولك الحمدُ» ثم قام فاقترأ قراءة طويلة، هي أدنى من القراءة الأولى، ثم كبَّر، فركع ركوعاً طويلاً، هو أدنى من الركوع الأول، ثم قال: «سمع الله لمن حمده، ربنا ولك الحمد» ثم سجد، ثم فعل في الركعة الأخرى مثل ذلك، حتى استكمل أربعَ ركعاتٍ، وأربعَ سجداتٍ، وانجلت الشمس قبل أن ينصرف، ثم خطب خطبةً بليغةً، كان منها أن قال: «إنَّ الشمسَ والقمرَ آيتان من آياتِ الله، لايخسفانِ لموتِ أحدٍ ولا لحيـاتِه، فإذا رأيتموهما فافزعـوا إلى الصلاة». يعنى: در زمان رسول  الله  صلى  الله  عليه  وسلم خورشید گرفتگی رخ داد و رسول  الله صلی الله عليه وسلم به سرعت سوی مسجد خارج شد و – همراه  صحابه رضی  الله  عنهم  – به نماز ایستاد و تلاوت طولانی ای را شروع  کرد و سپس ” الله اکبر” گفت و  رکوع  طولانی ای انجام داد و سپس از رکوع  بلند شد و فرمود: «سمع  الله لمن  حمده، ربنا ولك  الحمد» يعنى: خداوند، سپاسگزاری کسیکه او را می­ستاید را می شنود ، پرودگارا ما هم تو را می ستائیم) سپس تلاوت طولانی ای که اندکی کوتاه تر از تلاوت نخست بود را آغاز نمود و پس از آن الله اکبر گفت و رکوع  طولانی ای که اندکی کوتاهتر از رکوع  نخست بود را انجام داد و سپس از رکوع  بلند شد و فرمود: سمع  الله لمن  حمده، ربنا و لك الحمد و سپس دو سجده انجام داد و رکعت  دوم را همانند رکعت نخست به پایان  برد بطوریکه  چهار رکوع  و چهار سجده  انجام  داد و پیش از اتمام  نماز،  خورشید گرفتگی  برطرف  شد و پس از نماز خطبه ای شیوا  ایراد کرد و در آن فرمود: «آفتاب و ماه دو نشانه  از نشانه  های خداوند  هستند که برای مرگ و تولد احدی نمی گیرند  لذا هرگاه خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی را مشاهده نمودید با ناله و زاری به نماز بپردازید». صحیح بخاری حدیث (١٠٤٦) و صحيح  مسلم حديث (٩٠١)

و در صحیح  مسلم  وارد شده است که فرمود: «ولكنهما آيتان من آيات الله يخوِّف الله بهما عبادَه» یعنی: بلکه این دو پدیده (خسوف و کسوف) دو نشانه از نشانه­های الهی هستند که خداوند توسط آنها بندگانش را بیم می­دهد. صحیح مسلم حدیث(۹۱۱)

بنابراین  بزرگ ترین حکمت خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی ترسانیدن و متاثرساختن  بندگان  است تا از این طریق گناهان را ترک کنند و سوی عبادتش بشتابند  لذا زمانی  که بندگان  مرتکب نافرمانی  خداوند  متعال می شوند و یا از دستورات پیامبرش سرپیچی می نمایند خداوند  لباس ترس را برتن آنها می پوشاند که از مصادیق آن می توان به  خورشید گرفتگی و  ماه گرفتگی اشاره نمود که هر کوچک و بزرگ و شهری و روستائی و باسواد  و  بی سوادی از آن متأثر  می شوند؛

آری؛ خداوند  متعال  با ایجاد این بی نظمی در جهان هستی  و سرازیر کردن بلاها  و مصیبت ها و مجازات های مختلف به ما هشدار  می دهد تا طوق گناه و مخالفت  ورزی  با شریعتش را از گردن مان بیرون نهیم و به ساحل  امن عبادتش پناه  ببریم.

ای بندگان  خدا؛ گاهی اوقات  کسوف عامل  بروز مجازات های وخیم و کشنده ای از قبیل وزش طوفان ها یا بارش  باران های  متوالی سیل آسا و یا زلزله  های ویرانگر و مجازات های دیگر می شود که این امر در راستای تحقق حکمت این دو پدیده می باشد زیرا اگر احتمال بروز خسارت  بهنگام  کسوف و خسوف وجود نداشته نباشد در این  صورت این پدیده نمی تواند  بعنوان  یک عامل تهدید تلقی شود در حالیکه خداوند  می فرماید: «وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا» يعنى: و ما نشانه  ها را تنها برای بیم دادن می فرستیم. الإسراء/٥٩ و به همین دلیل هنگامی  که رسول الله صلی الله عليه وسلم نشانه های تهدید را مشاهده می­نمود امت خویش را بسوی عوامل  دفع مصیبت و جلب  امنیت، اعم از نماز و دعاء و ذکر و آزاد کردن برده و صدقه دادن و توبه فرا می خواند تا مصیبت وارده برطرف  گردد و کسوف و خسوف پرده از هستی بردارند: «وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» يعني: ای مؤمنان همگی بسوی خداوند بازگردید( توبه نمایید) تا رستگار گردید. النور/۳۱

ای مردم؛ خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی تنها یک پدیده طبیعی خالی از معنا و مفهوم نیست بلکه یک پدیده با اهمیت و هولناک می باشد که قلب مؤمنان را می لرزاند و دل پرهیزکاران  را بی قرار می کند زیرا تداعی گر روز قیامت است: «فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ وَخَسَفَ الْقَمَرُ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ كَلَّا لَا وَزَرَ إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ» یعنی: آن هنگام که چشم ها آشفته و پریشان حال می شوند و ماه بی نور می گردد و آفتاب و ماه- از صفحه  کائنات- جمع  آوری می شوند انسان در آن روز می گوید: گریزگاه کجاست؟ چنین نیست و هیچ پناهگاهی وجود ندارد- بلکه- مقصد نهایی  در آن روز پیشگاه پرودگار شما است و در آن روز همه عملکردهاى انسان( اعم از عمال قدیمی و جدید د ریز  و درشت و..) به او خبر داده  می شود. القیامة/٧-١۳ از اینرو وقتی در زمان رسول  الله صلى الله عليه وسلم خورشیدگرفتگی رخ می داد ایشان با حالتی سراسیمه  و در حالی که ردایش را از فرط نگرانی به دنبال خویش می­کشید به نماز می­شتافت زیرا بیم آن داشت که مبادا آن لحظه، موعد  قیامت  باشد.

حال برای کسیکه به خداوند و پیامبرش  ایمان  دارد جایز است تا کسوف و خسوف  را دو پدیده صرف طبیعی تلقی کند و آنها را همانند طلوع  و غروب  آفتاب امری  معمولی بپندارد و ضرورتی برای نگران شدن قائل نشود؟خیر؛ بلکه  چنین دیدگاهی نظیر  فرمایش  خداوند  متعال است که می فرماید: «وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ أَفَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ» يعنى: و چقدر نشانه در آسمان ها و زمین وجود دارد که رویگردانانه  از کنار آنها می گذرند و بيشتر آنان که مدعی ایمان  به خداوند  هستند- در حقیقت- مشرک اند آیا از اینکه  عذاب عمومی خداوند به آنها سرازیر  شود یا قیامت یکدفعه آنها را در حال غفلت دریابد ایمن هستند؟) يوسف/١٠٥-١٠٧

اى مؤمنان؛ حضرت رسول الله صلى الله عليه وسلم در خطبه کسوف فرمود: ( يا أمةَ محمدٍ، واللهِ ما من أحدٍ أغْيَرُ مِن اللهِ، أن يزنيَ عبدُه، أو تزنيَ أمتُه، يا أمةَ محمدٍ، لو تعلمون ما أعلمُ، لضحكتم قليلاً ولبكيتم كثيراً) یعنی: ( ای امّت محمد ـ صلی الله علیه و سلم ـ ! سوگند به خدا هنگامی که بنده (مرد یا زن) خداوند زنا می­کند هیچ احدی بیشتر از خداوند به غیرت و خشم نمی­آید، اگر آنچه را که می­دانم  می­دانستید قطعاً کم می­خندیدید و بیشتر می­گریستید) صحیح بخاری حدیث (١٠٤٤) و صحيح مسلم حديث (٩٠١).

ای بندگان خدا؛ حدیث مذکور بیان می کند که یکی از عوامل شرعی رخداد کسوف، افزایش گناهان و غافل گشتن از آخرت و سرگرم شدن به دنیا می باشد.

ای مؤمنان؛ یکی  از بزرگ ترین عوامل شرعی خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی گسترش گناه بسیار زشت زنا می باشد که خداوند متعال أهل ایمان را از نزدیک گشتن به مقدمات آن نيز برحذر داشته است چه برسد به ارتکاب آن: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا» يعنى: ( نزدیک زنا نشوید چرا که – زنا- گناه  بسیار پلید و راه بسیار بدی می باشد)الإسراء/٣٢

با نهایت تاسف باید گفت که این گناه بسیار زشت در زندگی بسیاری از مردم رواج یافته و قدرت ها و ثروت های هنگفتی در صدد ترویج مقدمات آن و تسهیل موانع آن می­باشند.

با کمال  تاسف زنا امری رایج در تمدن مدرن دنیا است که جز عده اندکی از آن در امان نمانده­اند و گستره آلودگی آن علاوه بر سرزمین های کفر، بیشتر مناطق مسلمان نشین را نیز درنوردیده است. إنا لله و إنا إليه  راجعون.

یکی از نشانه­ها و همچنین عوامل گسترش زنا این است که طبق قوانین کفر، در صورت توافق  طرفین هیچ یک از آنها مجازات  نمی شوند.

ای مؤمنان؛ یکی از عوامل اصلی گسترش زنا  در زندگی  مردم فراهم شدن مقدمات  آن از قبیل شبکه های مبتذل ماهواره ای می باشد که با پخش تصاویر زنان بی حجاب و بدحجاب و سریال های عاشقانه ای که بی بندوباری را در نظر مردان و زنان مسلمان می آرایند و  شب و روز  قلب و  ذهن آحاد امت را مورد هجوم  تیرهای  ابلیس  قرار می دهند.

یکی دیگر از عوامل گسترش زنا، محتویات گناه آلود برخی از مجلات و سایتها می باشند که با درج تصاویر زنان بی­شرم و حیا، هر بیننده ای را با ندای «هيت لك» ( بشتاب و بيا) صدا می زنند. و یکی دیگر از عوامل گسترش زنا، فراخوانی بانوان مسلمان بسوی بی حجابی و دور  انداختن  گوهر حیاء از حیات شان است.

و از عوامل  دیگر  گسترش زنا، دستیابی آسان مردم  به چاه­های فساد و آفت کده­هایی است که تاجران شرارت در غرب و شرق گیتی برای شان فراهم آورده اند؛

آیا پس از این همه نافرمانی و فساد بازهم از خشم و مجازات الهی ایمن  هستید؟! «أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» يعنى: آیا از مجازات غافلگیرکننده خداوند ایمن شده­اند؟-أما-تنها زیانکاران­اند که از مجازات ناگهانی خداوند  ایمن  می شوند. الأعراف/٩٩ لذا مراقب  باشید تا شیطان  شما نفریبد و در دام  پیروی  از گام های او گرفتار نشوید.

ای مردم؛ بزرگ ترین عامل فساد و ویرانی گیتی، گناهان هستند زیرا  خداوند می فرماید: (وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا)يعنى: ( پس از اصلاح زمین( توسط نشر دین خداوند، دوباره با اتکاب گناه) در آن به فساد و  تباهی نپردازید) الأعراف/٥٦ و همچنین خداوند می فرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» يعني: به سبب گناهانی که مردم مرتکب شده اند فساد (اختلال نظام هستی) در خشکی  و دریا آشکار شده است تا خداوند  مجازات برخی از گناهانی که انجام می داده  اند را به آنها بچشاند) الروم/٤١

بنابراین پدیده هایی  از قبیل  خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی و سایر نشانه ها، هشدارها و زنگ خطرهایی  هستند که خداوند متعال  خردمندان  را با آنها  بیم می  دهد لذا عبرت بگیرید و بی اعتنا از کنار  آنها مگذرید.

ای مؤمنان؛خداوند  متعال  بسیار بردبار و شکیبا است و رحمت و شفقت و علم او  بر جزءجزء کائنات سایه گسترده  است بطوریکه در مجازات بنده گناهکارش شتاب نمی ورزد بلکه با قرار دادن اتفاقاتی بر سر راهش او را دستخوش ترس و  واهمه قرار می دهد تا چه بسا از طریق این هشدارها  توبه کند و راه  اصلاح  پیش گیرد زیرا خداوند  متعال  توبه  پذیر است و توبه هر یک از بندگانش که خواهان بازگشت باشد را می پذیرد  اما کسیکه  نسبت به هشدارهای  الهی بی توجهی  کند و با خیال آسوده سرگرم  گناهان شود به او می گوییم: «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» يعنى: بی­تردید پروردگار شما در کمین است (مراقب  عملکرد بندگانش  است تا هر یک را به تناسب اعمالش  سزا و کیفر دهد). الفجر/١٤ آیا گریزگاهی است؟ خیر؛ «إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ» يعنى: مقصد نهایی  در آن روز  پیشگاه  پروردگار شما است؟ القيامة/١٢

ای بندگان خدا؛ از جمله حکمت های خداوند  متعال  مهلت دادن  به گناهکاران  و ستمگران  می باشد تا چه بسا پشیمان  شوند و توبه کنند اما وقتی اراده مجازات و تنبیه  آنها را نماید دیگر نمی توانند روی رهایی را ببینند: «وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ» يعني: هنگامی  که-مردمان- سرزمین ها  ظلم  و ستم  کنند  مجازات  پرودگار ات این چنین (سخت) است بی تردید  مجازات  پرودگارت  بسیار  دردآور  و شدید می باشد. هود/۱۰۲

بنابراین مهلت پرودگار و تاخیر مجازاتش  در برابر اصرارتان بر گناهان و ترک واجبات، شما را نفریبد زیرا به فرض اینکه  در این دنیا  از همه  کیفر ها رهایی بیابید اما آیا تضمینی  برای نجات شما از عذاب  قبر و عذاب روز  قیامت و عذاب  آتش دوزخ وجود دارد؟

آنهایی  که با وجود اصرار  بر گناهان مورد مجازات  و کیفر  الهی  واقع  نمی شوند و سرمستانه در دریای گناه و انحراف غوطه و اند آیا بیم آن ندارند  که مشمول  این فرمایش  خداوند متعال گشته اند: «ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ» یعنی: آنان را به حال خود واگذار تا- چند صباحی-بخوردند و لذت ببرند  و آرزوها مشغول شان سازد-زیرا-بزودی (با مشاهده عذاب و کیفر سخت الهی، به اشتباه  بودن  کار خودشان) پی خواهند  برد. الحجر/٣

ای بنده خدا؛ تقوای پرودگار  خویش را پیشه کن و با ترک گناهان  خود را از کیفر سنگین و  هولناک  روز  قیامت  مصون دار زیرا خداوند  گناهکاران  را تهدید  کرده و فرموده  است: «بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ» یعنی: بلکه  وعده­گاه (کیفردهی) آنها  روز قیامت است و -کیفر- روز قیامت  مصیبت بارتر   و تلخ تر است. القمر/٤٦  لذا پیش از آنکه فرصت زندگی  به پایان  برسد توبه  کن و بسوی کارهای  شایسته و خداپسند روی  آور.

ای مؤمنان؛ پدیده کسوف  و خسوف قدرت و بزرگی خداوند  متعال را خاطر نشان می سازد زیرا بیانگر آن  است  که این مخلوقات  بسیار  بزرگ، همگی  تحت فرمان یگانه  معبود کائنات  هستند و با حکم او  در یک نظام  دقیق  در حرکت  اند: «وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» يعنى: و خورشید بسوی جایگاه خود در حرکت است؛ این حرکت- نتیجه- حساب و کتاب و اندازه­گیری دقیق خداوند غالب و بسیار آگاه می باشد برای ماه- هم- منازل (مدارهایی) در نظر گرفته ایم  که- بعد از گذشتن از آنها- به شکل خوشه خشکیده  و قوسی  شکل  درخت خرما  در می آید نه سزاوار خورشید است که- در مدار  خود شتاب کند- و به ماه برسد و نه سزاوار  شب است که از روز  سبقت بگیرد- بلکه- هر یک از آنها در مداری- که برای شان درنظر گرفته شده است- شناور هستند. يس/٣٨-٤٠

و همچنین خداوند می فرماید: «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ» يعنى: خورشید و ماه بر اساس  یک- حساب- دقیق در گردش- هستند. الرحمن/٥ از اینرو جای شگفتی نیست که ستاره شناسان اوقات کسوف و مکان های رؤیت آن را تشخیص  بدهند  زیرا این کار همانند طلوع و غروب آفتاب، و ورود و خروج فصل ها و ابتدای ماه ها و..  قابل محاسبه می باشد و این بیانگر شکوه  آفرینش پرودگار و یگانگی اوست.

ای بندگان خدا؛ پدیده کسوف و خسوف موجب می شود تا بندگان به اهمیت این دو چراغ  فروزان و تابان پی ببرند و تجلی لطف پرودگارشان را در زندگی خویش  ببینند زیرا سامان زندگی  دنیوی  بندگان  توسط  این دو چراغ پرفروز محقق  می شود: (قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَفَلا تُبْصِرُونَ وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ». یعنی: ای  پیامبر! بگو: اگر الله(خیمه سیاه)شب را تا روز قیامت بر شما بگستراند  جز الله کدامین  معبود( که غیر  از او به فریادش  می خوانید) می تواند برای شما  روشنائی بیاورد؟ آیا-این دلیل منطقی را- نمی شنوید؟ -ای پیامبر- بگو: اگر الله روز را تا روز قیامت جاودانه  کند جز الله کدامین معبود (که  به فریادش  می خوانید) می تواند  شبی را برای  شما پدیدآورد تا در آن به استراحت  بپردازید؟آیا – این دو نشانه  بزرگ و واضح را که بیانگر یگانگی الوهیت الله  است- را مشاهده  نمی کنید؟  یکی از مصادیق رحمت خداوند بر شما این است که شب و روز  را برای شما بیافرید  تا در ( شب) استراحت  کنید و (در روز، با کسب و کار و تجارت) فضل – و موهبت- خداوند را بجویید و سپاسگزار( الطاف او) باشید. القصص/۷۱-۷۳

ای مؤمنان؛ با پدیده کسوف و خسوف گمراهی بت پرستانی  که خورشید و  ماه  را می پرستند نمایان  می شود زیرا اگر خورشید و  ماه معبود می بودند  هرگز دچار نقص و افول نمی گشتند؛ پاک و منزه است خداوندی که هدهد سیدناسلیمان  علیه  الصلاة  والسلام را هدایت نمود و در مورد ملکه  سبأ گفت: «وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لا يَهْتَدُونَ أَلا يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ اللهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» یعنی: من او و قومش  را دیدم  که به جای الله  برای آفتاب  سجده  می کنند و ابلیس  عملکرد( شرکی) آنها را برای شان زیبا جلوه  داده و آنها را- طوری- از جاده  مستقیم خداوند  منحرف  ساخته  است که  به الله  سجده  نکنند؛ – آن یگانه معبودی که- نهفته  های آسمان و زمین را نمایان  می سازد و از  آنچه که پنهان  می دارید و آشکار می سازید مطلع  است الله  که صاحب عرش بسیار بزرگ است تنها معبود  بر حق می باشد. النمل/٢٤-٢٦

نقل شده است که زمین لرزه­ای در زمان حضرت عبدالله  بن مسعود رضي  الله  عنه در کوفه رخ داد و ایشان  فرمود: (يا أيها الناس، إن ربَّكُم يستعتبكم فأعتبوه) یعنی: (ای مردم، پرودگارتان از شما گله­مند است و شما را بسوی توبه و بازگشت  به چیزهایی  که موجب  خشنودی  اش می شود فرا می خواند  پس (با توبه و عملکردهای خداپسند) او را خشنود  سازید)مصنف  ابن أبي شيبة (٨٤٢٠) و خداوند  متعال  می فرماید: «وَمَا نُرْسِلُ بِالْآياتِ إلا تَخْوِيفاً» یعنی: (و ما نشانه ها را تنها- جهت هشدار و بعنوان- بیم دادن می­فرستیم) الإسراء/٥٩ تا چه بسا پند و اندرز  بگیرند  و بسوی پرودگارشان بازگردند؛

پدیده خسوف و کسوف از نشانه­هایی هستند که نزدیک شدن پیدایش علامت های بزرگ قیامت را به انسان گوشزد می کنند.

Spread the love

یک نظر بگذارید