از خدا جوییم توفیق ادب * بی ادب محروم شد از لطف رب *** بی ادب تنها نه خود را داشت بد * بلکه آتش در همه آفاق زد

* دهه ی پایانی رمضان را غنیمت بشماریم

خداوند متعال بنا به حکمتش که از بندگان پنهان است برخی از ماه ها و روزهای سال را بر برخی دیگر برتری بخشیده، ماه رمضان شاه و سرور همه ی ماه های سال به شمار می آید و عبادت روزه تاج با شکوه آن است. و طاعات و عبادات در این ماه را اجر و پاداشی خاص است.

ده روز اول ماه رمضان دهه ی تلاش برای رسیدن به مغفرت الهی است.

ده روز دوم آن سعی و کوشش برای یافتن رحمت الهی است و دهه ی سوم آن آرزوی رسیدن به نجات از آتش سوزان جهنم است!

ده روز اخیر ماه رمضان با عبادت اعتکاف جلال و جمال خاصی بخود می گیرد.

این ده روز اخیر در این ماه پرشکوه و با مکانت در درگاه الهی جایگاه خاصی دارد. شب تلاقی و رسیدن زمین به آسمان، و فرود آمدن کلام ملکوتی رحمان؛ کلام پاک یزدان؛ شب قدر یکی از شبهای همین ده روز آخر ماه مبارک رمضان است. شبی که به از هزار ماه به نص پاک قرآن است؛ «لَیلَةُ الۡقَدرِ خَیرٌ مِّن أَلفِ شَهر» (قدر/۳)

آری! شب قدر بهتر است و والاتر از هزار ماه که بیش از ٨٣ سال عمری است که تنها در عبادت و نیایش سپری گردد!

این ده روز آخر ماه مبارک را چگونه بگذرانیم تا خدای ناکرده در روز رستاخیز حسرت آن را نخوریم؟

حضرت پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم  و یاران و شاگردان او و پس از آنها صالحان و نیکوکاران را در این ده روز پایانی ماه مبارک شور و حالی خاص بود. آنها در این ده روز اخیر بیش از هر چیزی به عبادت و طاعت و راز و نیاز با خدا، دعا، نیایش و تلاوت قرآن کریم مشغول می شدند. همه ی لحظات آنها در این ده روز عبادت بود و نماز و تهجد و بر پایی شب های آن و ذکر و نیایش و قرآن و ادای زکات و کرم و سخاوت و رسیدگی به مستمندان و حاجتمندان و…

در اینجا به برخی از مهمترین و با ارزشترین کارهایی که میتوان در این ده روز پایانی ماه با انجام آن در بهشت برین الهی سرمایه‌گذاری نمود اشاره میکنیم. امیدواریم با اهتمام به این عبادتها و اخلاص و تفانی در آن بتوانیم رضایت الهی را با وجود ضعف و ناتوانی و گناهانمان جلب نموده، در مکانت و جایگاهی که خداوند برای پیامبران و مؤمنان و صالحان در بهشت برین ترتیب داده با آنها محشور گردیم.. الهی آمین!

١- شب زنده داری: در حدیث صحیحی مادر مؤمنان عایشه رضی الله عنها؛ بانوی دانشمند اسلام، اهتمام پیامبر صلی‌الله علیه وسلم به دهه ی اخیر رمضان را چنین تصویر کشیده: وقتی ده روز آخر رمضان شروع می شد پیامبر خدا صلی‌ الله علیه و سلم  شبها را با ذکر و عبادت و نیایش زنده نگه میداشت. و خانواده اش را بیدار می کرد. و کمر طاعت و عبادت محکم می‌بست. روایت بخاری و مسلم

و در روایتی دیگر فرموده اند: بیاد ندارم که پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم همه قرآن را در یک شب بخواند، و یا شبی را تا صبح مشغول عبادت باشد، و یا تمام ماهی را روزه بگیرد مگر در ماه مبارک رمضان. روایت نسائی

پس شب زنده داری یعنی اینکه همه شب و یا بیشتر آن را و بخصوص یک سوم آخر شب را مشغول عبادت و ذکر و نیایش باشی..

در ساعات آخر شب خداوند از آسمان ندا میدهد که ای بندگان من آیا در بین شما کسی است که دست توبه بسوی من دراز کند تا او را ببخشایم! آیا شایسته است بنده چنین فرصت طلایی را از دست دهد و در خواب غفلت باشد؟!

٢- همراه کردن خانواده در عبادت: پیامبر صلی الله علیه و سلم در این روزهای مبارک آخر ماه فضیلت و برتری رمضان خانواده اش را بیدار میکرد تا از فیض و برکات این ساعات بهره مند شوند. و بنده مؤمن را شایسته است چون رهبر و پیشوای محبوب و پیامبر عزیز و ارجمندش خانواده ی خود را در این ساعات پر فیض بیدار کند تا از قافله رحمت و کاروان بهشت و رضایت الهی عقب نمانند.

٣- کمر طاعت بستن در این ده روز پایانی رمضان: باید مرد مؤمن آستین همت بالا زند و لحظه لحظه این ساعات را غنیمت شمرده جز به عبادت و طاعت به هیچ چیز دیگری نیندیشد. کارها و مشغولیات عمر تمامی ندارد. و وسوسه های نفس اماره تلاش دارد این ساعات پربها را از دست انسان برباید. مرد مؤمن بایستی در این روزهای آخر ماه مبارک قلب و روح و روانش را از دنیا و پستی های آن کنده در فضایی ملکوتی و روحانی همراه با فرشتگان آسمان مشغول طاعت و عبادت پروردگار یکتا، خالق کون و مکان باشد.

۴- به اعتکاف نشستن: اعتکاف مدرسه ای است که در آن روح و روان انسان تربیت شده صیقل و جلا داده میشود. انسان از پستی دنیا بسوی فضای ملکوتی فرشتگان پر می کشد. اعتکاف یعنی بریدن از شهوتها و صفات خاکی و حیوانی آدمی و پرواز بسوی صفات ملکوتی بهشتیان.

در اعتکاف گویا بنده به گناهان و کوتاهی هایش اقرار کرده بر در درگاه الهی نادم و پشیمان دست دراز کرده و میگوید: خدایا، من بر همه ی آنچه از من سر زده اعتراف میکنم و میدانم که مرا نه پناهگاهی است و نه خدایی و نه بخشاینده ای جز تو ای کریم بی همتا.. حال من به خانه ات آمده ام و طناب حاجت بر گردن بندگی خود بسته ام و تا مرا نبخشی از خانه ات بیرون نخواهم رفت! آیا گمان میبری که از درگاه کریمی چون او جز مغفرت و رحمت و رضایت نصیب این بنده خواهد شد؟!!

پیامبر صلی الله علیه و سلم هر ساله ده روز آخر ماه رمضان را در گوشه ای از مسجد دور از سر و صدای زندگی مشغول عبادت و راز و نیاز با آفریدگار خود می شدند، و در سالی که جهان را ترک گفته به دعوت محبوب خویش لبیک گفتند بیست روز آخر ماه رمضان را به اعتکاف نشستند. روایت بخاری

امام زهری حیرت زده به مسلمانان دربند دنیا می نگریست و می گفت: بسی درحیرتم از حال مسلمانان! چگونه اعتکاف را ترک می کنند در حالیکه رسول الله صلی الله علیه و سلّم از روزی که به مدینه تشریف بردند تا روز وفاتشان هرگز اعتکاف ده روز آخر ماه رمضان را ترک نکردند!

شب قدر که بزرگترین هدیه و ارمغان رمضان است در دهه ی اخیر این ماه مبارک قرار دارد. کسی که در اعتکاف است تمام ساعات روز و شبش را در مسجد و در حال عبادت بسر می برد. حتی خواب و راحتش در مسجد عبادت است. پس او در هر صورت شب قدر را درخواهد یافت و در حالی شب قدر بر جهان می گذرد که او در عبادت و طاعت الهی و به دور از گناه و معصیت بسر می‌برد. اعتکاف باعث پاکی قلب و روح و روان انسان میگردد. و اگر قلب انسان پاک گشت همه جانش پاک خواهد گشت. اعتکاف مدرسه ی بزرگ انسان سازی است، انسان در مدرسه ی اعتکاف می آموزد چگونه از دوستان ناباب و از حرفهای بیهوده، و از پرخوری و پر خوابی و دیگر بیماریهای روح و روان و جسم و جان دوری کند.

بدون شک بالاترین درجه اعتکاف آن چیزی است که پیامبر صلی الله علیه و سلم انجام می دادند. ده روز کامل را در مسجد در حال عبادت می گذراندند. البته اشخاصی که بنا به دلایلی قادر نیستند همه ی ده روز را در اعتکاف باشند نباید خود را از اجر و پاداش بزرگ آن به کلی محروم سازند. این افراد میتوانند به اندازه توان خود یک روز و یا چند روز و چند وقتی را که می توانند با نیت اعتکاف به مسجد بروند و فرصتی را که دارند مشغول عبادت شده خود را با کاروان معتکفانی که آستین همت برای رسیدن به رضایت الهی بالا زده اند همراه شوند. تلاوت قرآن کلام پاک یزدان یکی از مهمترین عباداتی است که بنده ی مؤمن در این ماه مبارک رمضان باید بدان مشغول باشد. چرا که رمضان ماه عبادت و موسم قرآن است. پیامبر صلی الله علیه و سلم هر ساله یک بار قرآن را با جبریل می خواند و در سالی که ندای حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم نمود دو بار قرآن را با جبریل تلاوت نمود و می فرمودند: قرآن را بخوانید که شما را برای هر حرف قرآن اجر و پاداشی است.

و هر اجر و پاداشتان در پیش خداوند ده برابر میشود. نمی گویم: «الم» یک حرف است!.. بلکه: «الف» یک حرف و «لام» یک حرف و «میم» یک حرف است! روایت ترمذی

این قرآن در روز قیامت از کسی که آن را تلاوت کرده، بدان عمل میکرد، در پیشگاه الهی در حالیکه سوره بقره و سوره آل عمران پیشاپیش قرار دارند از او دفاع میکند. روایت مسلم

از خداوند متعال مسألت داریم که به ما توفیق عمل شایسته دهد و ما را در پناه رحمت و مغفرت خویش قرار داده از عذاب هولناک و آتش سوزان جهنم نجات دهد. و عبادات و طاعاتمان را در این ماه پر فیض مورد قبول دریای جوشان رحمتش قرار دهد. و اجر و پاداش شب قدر را نصیبمان گرداند…

Spread the love

یک پاسخ به “دهه ی پایانی رمضان را غنیمت بشماریم”

یک نظر بگذارید